Tavoitteiden asettaminen – motivaatio – onnistuminen

Tilanteet, joissa olemme paiskineet hulluna töitä saavuttaaksemme tavoitteemme ja meille kelpaa vain paras lopputulos, ovat meille kaikille tuttuja. Samoin tuttuja ovat myös ne projektit, joita olemme suorittaneet vähän vasemmalla kädellä, ja lopputulos on myös ollut sen mukainen – siis ei ainakaan paras mahdollinen, mihin olisimme pystyneet jos olisimme olleet tarpeeksi motivoituneita.

Tämä vuoksi jokaisen treenaajan kannattaa aloittaa oma projektinsa motivaatiopohdiskelulla ja tavoitteiden asettamisella. Ruokavalion ja treenin suunnittelu tulee vasta sen jälkeen, kun oma päämäärä on selvillä. Oli tähtäimessä kisalavat tai sitten elintapojen muuttaminen, on kyse pitkästä projektista, johon on pystyttävä sitoutumaan pitkäksi aikaa. Tavoitteiden asettaminen on tärkeä osa koko prosessia, ja sen vuoksi sen miettimiseen kannattaa uhrata hetki jos toinenkin. Ainakin seuraaviin kysymyksiin kannattaa miettiä selkeä vastaus ennen kuin aloittaa tekemään yhtään mitään:

  • Mikä on se, mitä minä oikeasti haluan?
  • Onko tavoite realistinen?
  • Ja minkä aikarajan asetan tavoitteen saavuttamiselle?

Jos projektiin lähdetään asenteella ”katsotaan nyt mitä tästä tulee – etenen ihan rauhassa”, niin todennäköisesti koko hommasta ei tule yhtään mitään. Jos haluat esimerkiksi joku päivä nousta kisalavalle, aseta tavoite, milloin haluat olla lavalla (esim. syksy 2016). Pohdi onko nykyisellä kunnollasi mahdollista päästä tähän tavoitteeseen tässä ajassa. Lopuksi koita vielä miettiä, miksi haluat toteuttaa tavoitteesi. Onko kyse siitä, että olet intohimoinen urheilija ja kaipaat uusia haasteita tai haluat toteuttaa itseäsi? Haluatko kenties todistella muille jotakin, vai onko joku suostutellut sinut projektiin?

Jos motivaatio lähtee itsestäsi, sinulla on hyvät mahdollisuudet onnistua. Jos taas päätöksesi pohjautuu muiden ihmisten toiveille, ja tarvitset jatkuvasti ulkoista stimulaatiota pysyäksesi motivoituneena, kannattaa saman tien unohtaa koko homma. Et todennäköisesti tule päätymään mihinkään hyviin lopputuloksiin tai vaikka päätyisitkin, projekti tulee olemaan sinulle vähintäänkin stressaava – henkisesti hyvin raskas ja negatiivinen kokemus. Mieti siis tarkkaan mitä todella haluat ja teetkö niitä oikeista syistä.

Jos haluat onnistua, sinun täytyy pystyä noudattamaan suunnitelmaasi niin hyvinä kuin huonoina päivinä. Monet aloittavat treenaamisen tai jopa kisavalmennuksen, mutta eivät aseta selkeitä rajoja omalle toiminnalleen – jolloin käy sitten niin, että tavoitteita ei ikinä saavuteta. Varsinkin, jos kisaamaan aikoo, niin fakta on se, että siellä lavalla ei pärjää jos asioita tehdään vähän sinnepäin. Jos ruoka täytyy mitata, niin se myös mitataan ja treenit lopetetaan vasta silloin kun ollaan valmiita – ei silloin kun alkaa väsyttää tai on kiire johonkin muuhun menoon. Jos lipsahtaa kerran, on helpompi lipsahtaa toisenkin kerran.

Olen ainakin itse viimeisen vuoden aikana perunut yhden jos toisenkin menon, ihan vain sen takia että olen vielä treenaamassa, enkä ole saanut ohjelmaa vedettyä loppuun asti. Tekemättä en ole ikinä mitään jättänyt, enkä varmasti tule koskaan jättämäänkään! Itselleni tämä projekti on tällä hetkellä se ykkösprioriteetti ja kaikki muu tulee vasta sen jälkeen. Itse en halua kisalavalla joutua tilanteeseen, jossa mietin kuinka paljon olisin voinut antaa itsestäni enemmän tai miten olisin voinut noudattaa sitä ja tätä paremmin. Ei – teen kaiken kerralla niin hyvin kuin pystyn ja vielä paremmin, koska haluan saavuttaa tavoitteeni. Olen onnistunut vasta sitten kun olen antanut kaikkeni – tuli voitto tai ei. Omistautuminen, kunnianhimo ja kaikkensa antaminen on se mitä tässä lajissa todella testataan.

Jos haluat saavuttaa jotain, mitä et ole koskaan ennen saavuttanut, sinun täytyy mennä jonnekin missä et ole koskaan käynyt – tehdä jotain, mitä et ole koskaan tehnyt. Jos haluat olla paras, sinun täytyy tehdä enemmän, mitä kukaan muu on koskaan tehnyt. Mitään fitness- ja kehonrakennuslajeissa ei saa ilmaiseksi ilman kovaa työtä. Jos omat projektit jatkuvasti epäonnistuvat sen takia että suunnitelmista lipsutaan eikä pää kestä, voisi olla aika uudelleenarvioida omia tavoitteitaan ja palata siihen, miksi koko projekti on ylipäänsä aloitettu ja ajaako projekti nyt oikeasti sitä mitä haluat. Jos teet sitä oikeasti itsesi takia, sinun täytyy myös osata motivoida itseäsi vaikeina aikoina. Tahdonvoima on jotain, mitä meiltä kaikilta löytyy ja sen avulla onnistuminen on mahdollista – kunhan tahdomme itsellemme oikeata asiaa!