Mun fitnesspäiväkirja

Vähän on aikaa vierähtänyt viime posauksesta, mutta välillä joutuu olemaan kiinni muiden asioiden parissa. Olen tässä hieman seurannut tuota uutta fitness–ohjelmaa TV:stä. Suoraan sanottuna aluksi en pystynyt katsomaan kyseistä ohjelmaa 10 minuuttia kauempaa, mutta pienen siedätyksen myötä seurailen nyt ihan mielenkiinnolla. Fitness on lajina sama, mutta kyllä jokaisessa sarjassa on omat vivahteensa, mikä saa homman näyttämään ihan erilaiselta verrattuna siihen mitä itse tekee. Jokaisessa sarjassa on oma ”kulttuurinsa” ja hohtonsa, mitä en missään nimessä halua kritisoida– päinvastoin on vain hienoa jos oppii ymmärtämään itse lajin jokaista ulottuvuutta. Tästä inspiroituneena voisin siis seuraavaksi vähän valottaa, että miltä se minun arki oikeastaan näyttääkään!

Elän kyllä itse todella yksinkertaista elämää, eli jokainen päivä näyttää lähes poikkeuksetta samalta! Mutta ainakin itse koen, että näin on parempi itse lajin kannalta. Ei toimisi homma kyllä yhtään, jos elämäni olisi hyvin epävakaata ja vaatisin joka päivä jotakin uutta ja jännittävää… Kuten joillekuille on saattanut pistää silmää, opiskelen treenaamisen ohella tuotantotalouden diplomi-insinööriksi. Arkeni tasapainottelee siis koulun penkin, kodin ja salin välillä. Kouluttautuminen on minulle tärkeää ja kyllä tykkään opiskella alaani, mutta kyllä se treenaaminen on vienyt voiton vuosien varrella. Opiskelua suoritan vähän oman aikatauluni mukaisesti. Koska aikaa on tunnetusti aina liian vähän, en kotonakaan ehdi olla juuri ollenkaan. Lajin ja muiden velvollisuuksien myötä siitä on tullut paikka, jossa käydään vain nukkumassa, laittamassa ruokaa ja syömässä.

Niin ankeaa kuin se onkin, niin muita ”harrastuksia” tai intohimon kohteita minulla ei ole. Treenaaminen on aina ollut se intohimo. Vaikka treenejä olisikin se 16 kpl viikossa, niin ikinä salille lähteminen ei ole tuntunut miltään vaivalta tai että pitäisi pakottaa itseänsä lähtemään. Salista on tullut se paikka, jossa rentoudun ja puran tunnetilojani. Treenaaminen on aina kivaa ja siitä saan aina hyvän mielen.

Kisakaudella totta kai treenimärät ja ruokavalio ovat erilaisia kuin off-kaudella, mutta se ei tarkoita että homma muuttuisi jotenkin helpommaksi. Nyt off–kaudella teen nyt sen 6 salitreeniä viikossa. Aamuaerobisia tai mitään muutakaan cardiota en pahemmin harrastele vaan treeni on puhtaasti pelkkää raudan vääntämistä. Joskus poikkeuksena teen ironcardiota esimerkiksi vapaapäivisin. Eli silloin kun ei ole koulua tai töitä saatan tehdä kaksi treeniä päivässä aamulla ja illalla.

Kuvankaappaus 2015-5-17 kello 18.37.09

Sitten kun salille menen, niin se ei ole mitään ennalta suunnittelematonta fiiliksen mukaan tekemistä, vaan kaikki treenit menee aina sen ohjelman mukaan mitä on sille kerralle suunniteltu. Jos ammattilainen on suunnitellut ohjelman, on tärkeä että sitä noudattaa. Ei tehdä yhtään vähempää, mutta ei myöskään yhtään enempää. On tärkeää, että valmentaja pysyy kärryillä siitä mitä teet. Treenin kanssa kuviot saattavat muuttua minulla tässä piakkoin aika radikaalistikin, koska kisatavoitteeni ovat hieman muuttuneet. Haluan nyt vain keskittyä kasvamaan – ja paljon!

Ruokavalion osalta olen varmastikin monelle valmentajalle oikea päänvaiva. Siispä olenkin aina pyytänyt, että valmentaja antaa minulle makro-arvot ja suunnittelen ruokavalioni itse niiden pohjalta. Kranttu en ole missään nimessä, mutta olen tehnyt valinnan olla syömättä tiettyjä ruoka-aineita syihin tässä sen kummemmin paneutumatta. Oma ruoka-valioni ei sisällä maito-tuotteita käytännössä ollenkaan. En syö rahkoja, raejuustoja tai juo maitoa. Viljatuotteet ovat myös pois listaltani. Kaurapasta on ainoa, jota välillä syön. Leipiä, hiutaleita tai muuta pastaa ei kaapistani löydy. En nyt ole kuitenkaan ihan ehdoton näiden suhteen, koska kyse ei ole mistään allergiasta tai sen semmoisesta. Jos nyt joskus jossain tarjotaan juustoa, voita ja leipää, niin kyllä niitä voin syödä ja varmasti syönkin. Mutta nimenomaan kotiini en näitä tuotteita ikinä osta! Ainoa ehdoton nou nou on alkoholi, sitä ei mene koskaan! Kisapäivänä meni se yksi snapsi pumppiviinana, mutta muuten en ikinä juo edes lasia viiniä.

Eli mitä ruokavalioni sitten sisältää on käytännössä pelkkää kanaa, kalaa, valkuaista, kasviksia, hedelmiä, perunaa, bataattia, riisiä ja pähkinöitä. Olen kyllä ihan hirveä lihan ja kananmunien suurkuluttaja. Peruspäivänä menee semmoinen 800g kanaa ja 15-18 valkuaista. Se tekee sitten sen 5 kiloa kanaa ja yli 100 valkuaista viikossa. Päivittäinen kaloritarpeeni on laskettu aikasta korkealle, koska nyt pyrin nostamaan painoa ihan reilusti. Ruokamäärät ovat siis suth suuria, ja niitä tullaan nostamaan tästä vielä – mutta painon nostamiseen en mitään dirtybulkkia ala vetämään. Ruuan tulee aina olla puhdasta perusruokaa. Syön todella harvoin ulkona, koska en näe mitä makroja kyseinen ruoka sisältää. Mieluummin kokkaan itse ja tiedän mitä syön. Tämä siis pätee myös koulu ja työpaikkaruokailuun – en niitä syö, vaan omilla eväillä mennään!

perinteinen lounas: kanaa, parsaa ja chiliä!

Monet lähipiirissä ovat kyllä turhautuneet aika-ajoin siihen, mitä tämä laji vaatii. Ei saa syödä sitä ja tätä, ei voi lähteä ulos koska pitää mennä treenaamaan jne. Kaveritkaan eivät voi tulla mukaan treenaamaan, koska eivät pysy mukana. Mammakin alkaa jo huolestumaan kun en edes treffeillä käy – ei vain ole aikaa. En siis ihmettele, kun pohditaan sitä onko ”fitness”- elämäntapa vai harrastus. Jälkimmäiseksi sitä on minusta vaikea mieltää – sillä mikä harrastus muka vaatii omistautumista kellon ympäri. Mutta toisaalta ainakaan minulle fitness/kehonrakennus ei ole myöskään mikään elämäntapa. Minulle se on puhtaasti kovaa työtä. Mieluusti söisin suklaata ja keksejä joka päivä – se todellakin olisi minun elämäntapani jos pyrkisin elämässä mukavuuteen! En kuitenkaan pyri saavuttamaan mukavuutta, vaan haasteita ja onnellisuutta – ja sitä tämän laji kaikkine epämukavuuksineen minulle on tähän asti tarjonnut.

2 vastausta artikkeliin ”Mun fitnesspäiväkirja”

  • Hei. Tykkään lukea sun blogia, kiinnostaa kehonrakentajanaisten arki. :)

    Mulla on sellanen tilanne, että vatsa ei kestä juuri noita mitä sä et syö, eli maitotuotteita, viljoja yms. Kuulisin siis mielellään lisää sun ruokavaliosta :)

    Mulla kaverin kanssa salille lähteminen tarkoittaa käytännössä sitä, että tehdään alkulämmittely yhtä aikaa, ja sitten kadotaan omille teille. :D Tämä on aivan mahtia, yhdessä salilla mutta kuitenkin voi rauhassa ja omaa tahtiaan tehdä.

    • Kiva kuulla ja kiitos palautteessa. Oon miettinyt että laittaisin vähän enemmän juttua tässä jossain välissä tosta ruokapuolesta. Se kuitenkin poikkeaa jonkin verran noista yleisestä rahka-raejuusto-hiutaleet viritelmistä. Paneudutaan myös niihin syihin, miksi ne on jätetty vapaaehtoisesti pois jne.

Kommentointi on suljettu.